Toni Ahva Valinta vahva

Ylisääntely saa riittää!

  • Ylisääntely saa riittää!

Alkon ja VR:n henkilöliikenteen monopolit purettava, virkamiesruotsi roskakoriin ja autokoulu yksivaiheiseksi. Valitusoikeus turvapaikkapäätöksistä, ylioppilaskuntien pakkojäsenyys ja sukupuolikiintiöt poistettava.

Perussuomalaiset Nuoret on tänään julkaissut normienpurkuohjelman, jota olen itse ollut kokoamassa. Ohjelmassa on jäsenistöltämme kerätty peräti 90 normia, jotka haluamme korjata. Ohjelman tarkoitus on herättää keskustelua normeista ja sääntelyn tarkoituksenmukaisuudesta.

Sosiaalidemokraattisen ylisääntely-yhteiskunnan aika on ohi. Viimeisten vuosikymmenten sääntelyvimmassa on luotu uusia rajoitteita, jotka eivät vain yksinkertaisesti nyky-yhteiskunnassa toimi. Sääntelyllä ei pidä olla itseisarvoa, vaan se on perusteltua silloin, kun se turvaa kansalaisten ja yritysten hyvät toimintaedellytykset.

Moni normi on harmi. Sääntely ja byrokratia on monella alalla viety niin pitkälle, että se haittaa tavallisten suomalaisten arkea. Haitalliselle ylisääntelylle ja elitistiselle eturyhmäpolitikoinnille on tehtävä loppu. Sääntelyä tulee yksinkertaistaa, selkeyttää ja yhtenäistää.

Tässä muutamia nostoja ohjelmasta:

#6 Alkoholin myynti sallittava täysi-ikäisille päivittäistavarakaupoissa ilman kellonaika- ja vahvuusrajoituksia.

#7 Lukion lyhentäminen kahteen ja puoleen vuoteen jatko-opintoihin siirtymisen nopeuttamiseksi.

#14 Opintotuen tulorajat poistetaan.

#17 Maisterin tutkintoa edellytettävä virkojen kelpoisuusvaatimuksena kandidaatin tutkinnon sijasta ainoastaan silloin, kun siihen on perusteltu syy.

#19 B-luokan ajokortti on myönnettävä 60-vuotiaaksi asti.

#21 Autovero on poistettava.

#27 Passin ja henkilökortin voimassaoloaikaa on pidennettävä 10 vuoteen.

#30 Sosiaaliturvasta tehtävä kansalaisuus- ja asumisperusteinen.

#33 Poistetaan oikeus tulkkipalveluihin veloituksetta viiden maassaolovuoden jälkeen.

#34 Ottawan miinakieltosopimuksesta on irtauduttava.

#40 Ahvenanmaan demilitarisointi purettava.

#45 Yhdenvertaisuusvaltuutetun virka lakkautettava.

#53 Kesäajasta luovuttava.

#54 Vaatimus virkamiesten ruotsin kielen taidosta tulee poistaa.

#69 Särkylääkkeet ja yleisimmin käytetyt itsehoitolääkkeet päivittäistavarakauppoihin.

#81 Sähköinen äänestäminen mahdollistetaan vaaleissa.

#83 Viron yritysveromallin toteuttaminen investointien lisäämiseksi: yrityksien tekemästä voitosta ei tulisi periä yhteisöveroa ennen voitonjakoa.

Ohjelma löytyy kokonaisuudessaan täältä

Mitkä ovat mielestäsi parhaat purettavat normit? Keksitkö vielä lisättävää?

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (21 kommenttia)

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

#14 Opintotuen tulorajat poistetaan.

- Loistava idea. Kyllä tällaiselle about keskituloiselle palkansaajallekin 300 euron kuukausibonus kelpaa!

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

-#40 Ahvenanmaan demilitarisointi purettava.

Ahvenanmaalaisilta ei kysytä taaskaan mitään, johan saarivaltio jo liitettiin aikanaa väkisin Suomeen asukkaiden tahdon vastaisesti?

-#81 Sähköinen äänestäminen mahdollistetaan vaaleissa.

Lisää perheväkivaltaa, kun on dissonanssia politiikasta perheessä? No, PS on miesten puolue...

-#54 Vaatimus virkamiesten ruotsin kielen taidosta tulee poistaa.

Tämä vaatii kaksikielisyyden poistamista maasta, oletteko valmiita siihen?

-#69 Särkylääkkeet ja yleisimmin käytetyt itsehoitolääkkeet päivittäistavarakauppoihin.

Tulehduskipulääkkeisiin kuolee jo ainakin parisataa vuodessa. Mutta toiki huoltosuhdekin on huolestuttava.

-Valitusoikeus turvapaikkapäätöksistä

Poistetaan kerralla hallinto-oikeudet, miksi mistään virkamiepäätöksestä pitäisi voida valittaa?

Käyttäjän KankaanpJyrki kuva
Jyrki Kankaanpää

#81 Sähköinen äänestäminen... Pakotatko sinä vaimosi väkivallan uhalla äänestämään, kuten haluat?

Virossahan sähköinen äänestäminen jo onnistuu ja kokeiltiinhan sitä täälläkin kuntavaaleissa. En ole kyllä kuullut, että se olisi johtanut mainitsemaasi ongelmaan. Liputat vahvasti pakkoruotsin puolesta, joten ymmärrän pelkosi äänestysprosentin noususta, mutta silti kommenttisi on harvinaisen mauton.

Käyttäjän MikaelHalleen kuva
Mikael Halleen

VR:n liikenteen monopoli olisi hyvä purkaa siten, että aloitetaan tavaraliikenteen sääntelyn purusta. Sitten saadaan kokemuksia mitä henkilöliikenteen puolelle voi ja kannattaa tehdä.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Mitähän mahdat tarkoittaa, ottaen huomioon että VR:n monopoli tavaraliikenteessä purettiin 2007?

Käyttäjän ToniAhva kuva
Toni Ahva

Tavaraliikenteen monopoli on jo purettu. Esimerkiksi tuolta löytyy tietoa asiasta: http://yle.fi/uutiset/3-6830001

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Miten valitusoikeuden turvapaikkapäätöksistä poistaminen edistää norminpurkua? Kyseinen hanke kuulostaa pelottavalta särön tekemiseltä keskeisiin laillisuusperiaatteisiin.

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

"#6 Alkoholin myynti sallittava täysi-ikäisille päivittäistavarakaupoissa ilman kellonaika- ja vahvuusrajoituksia."

On faktaa siitä, että kun alkoholin saatavuus kasvaa muodossa tai toisessa, sen kulutus kasvaa. No, ehkä uudistus siivoaa riippuvaisia pois tukiaiskassalta.

"#7 Lukion lyhentäminen kahteen ja puoleen vuoteen jatko-opintoihin siirtymisen nopeuttamiseksi."

Viimeinen kevät on käytännössä yo-kirjoituksia ja siihen valmistautumista. Yliopistojen pääsykokeista luopumista on pohdittu.

"#27 Passin ja henkilökortin voimassaoloaikaa on pidennettävä 10 vuoteen."

Passijärjestelmän pitäisi olla kai synkronissa muiden maiden kanssa. Jos rikollisuus ja muut väärinkäytökset saataisiin kitkettyä, dokumentit voisivat olla elinikäisiä eli Heureka: sitten niitä ei tarvitsisi ollenkaan.

"#81 Sähköinen äänestäminen mahdollistetaan vaaleissa."

Minustakin on huvittavaa, että näin digiaikaan pitää raahautua äänestyspaikalle ja odottaa kärsivällisesti kun toimitsija viivaa nimesi yli pitkällä viivottimella ja mustekynällä, paperille tulostetusta luettelosta. Ja toisen tehtävä on toimia kumileimasimena laatikon vartijana. Kun äänestyksen voisi tehdä suojatun nettisivun kautta.

Vaan sitä riskiä, että äänestäjän henkilöllisyys voidaan hakkeroida ja liittää antamaansa ääneen, ei kai voi vieläkään täysin estää?

"#53 Kesäajasta luovuttava."

Kesä- ja talviaikaan vaihtaminen on minusta yhdentekevää ja ihmiset kohdistavat kaiken holhoamis-antipatiansa tähän seikkaan. Kesäajasta luopumisessa ollaan vähemmän synkronissa muiden maiden kanssa, kun Impivaaraan sulkeutuminen ei ole mahdollista vaan monet asiat pitää toimittaa ulkomaailmaan.

Sitäpaitsi harva ihminen valittaa viikkokausia sitä, kun lentävät etelän aurinkoon talvella, jolloin aikaero on väistämätön. Mikä on itselle miellyttävää, siitä ei valiteta, vaikka kyse samasta asiasta.

Käyttäjän KristianSheikkiLaakso kuva
Kristian Sheikki Laakso

Paljon on hyviä kohteita. Vr;n monopolin purku olisi ehdottoman tärkeää ja se tulisi aloittaa nimenomaan Transpointin pilkkomisella. Tosin samalla tulisi postinkin jatkuva tappiokierre kumipyörä liikenteessä lopettaa.

Autoveron poisto on liian helppoa vain sanoa. Olen todellinen autoverojen maksaja useammassa muodossa. Mutta silti vastustan autoveron poistoa, kun se vero kerätään joka tapauksessa autoilusta ja mitä ilmeisemmin joutuu vain jatkossa enemmän maksamaan auton omistamisesta kuin käytöstä. Ja nimeen omaan omistamisesta, vaikka olisi kuinka vaatimaton auton suhteen.

En ymmärrä jos joku haluaa ostaa ökyautoja, niin miksi muiden tulee se leikki maksaa?

nimim. kaikki ylimääräinen raha työnnetty autoihin.

Käyttäjän pekkakorvenniemi kuva
Pekka Korvenniemi

#27 Passin ja henkilökortin voimassaoloaikaa on pidennettävä 10 vuoteen.

Passin voimassaolon lyhennys tuplasi hinnan. Lapsiperheillä hinta moninkertaistui, kun samalla lakimuutoksella lapsille alettiin vaatia omat passit. Kukaan ei silloisessa eduskunnassa puolustanut tässä lapsiperheitä, ei edes oppositio persuineen. Lapsiasiain valtuutettu ei ole muutenkaan tehnyt lapsiperheille muuta kuin hallaa.

Käyttäjän pekkakorvenniemi kuva
Pekka Korvenniemi

#6 Alkoholin myynti sallittava täysi-ikäisille päivittäistavarakaupoissa ilman kellonaika- ja vahvuusrajoituksia.

Erittäin kannatettava ajatus, koska
-asennevääristymämme korjaantuvat ja alkoholihaitat vähenevät. Tämä on selvää faktaa, jonka voi todeta vertaamalla vaikka Saksaan.
-lähikaupat menestyvät ja palvelut säilyvät ihmisten lähellä
-matkailutase paranee ja viinaralli tyrehtyy
-Alkon myymäläsijoittelu ei sotke kaupan kilpailua

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Teillä on normienpurkuohjelma netissä mutta yritin kotisivunne kautta saada enemmän tietoa ja perusteluita. Luulisi, että teillä on laajempaa lisätietoja jokaisissa kohdissa. Pelkät kohdat eivät riitä minulle.

Olen yrittänyt löytää joitakin tietoja etsimällä, mutta ne jäivät epäselviksi ja spekuloimaan en lähde. Alla olevat lihavoidut kohdat ovat näkemyksiäni ja jätin vastaamatta niihin kohtiin, koska niissä kaipaan tietoja.

------------------------

#10 Oman uskonnon opetuksen korvaaminen yhteisellä uskontotiedolla.

Elämänkatsomustieto, maailman uskontoja käsitellään yleistietona.

#13 Opintotukeen liittyvää byrokratiaa vähennetään siirtymällä opintotuen palkkiomalliin, jossa tukea maksetaan suoritettujen opintopisteiden mukaan.

#16 Koulukohtaisten tasa-arvosuunnitelmien laadintavelvoitteesta luovuttava.

#45 Yhdenvertaisuusvaltuutetun virka lakkautettava.

Miksi? Maassa löytyy edelleen väärin perustein evättyjä opiskelupaikkoja tai työtä ei annettu vaikka työtä hakevilla olisi ollut toisia hakijoita huomattavasti parempia ansioluetteloita. Yksi tuore ja hyvä esimerkki opiskelupaikan epäämiselle: http://www.hs.fi/kaupunki/a1454296427254 . Tiedossani on useita henkilöitä, joilta on viety mahdollisuus. Ongelmana on on ollut parin kymmenen vuoden ajan ja ettei nämä henkilöt uskalla viedä asioita oikeuteen ja nyt tämä on mahdollista ja alentaa kynnystä viedä asiat oikeuteen puitavaksi. Ei ole mitään perusteluita lakkauttaa sitä virkaa.

#46 Tasa-arvoasiain neuvottelukunta lakkautettava.

#58 Oikeus verovaroista kustannettavan tulkin käyttöön evättävä, jos henkilön tiedetään tosiasiallisesti osaavan suomen kieltä.

Viittomakielinen, joka osaa erittäin hyvin suomen kieltä. Se ei yksistään riitä, koska tarvitsee muutenkin tulkkia joka asiassa. Sama pätee muihinkin vähemmistöihin, missä väärinymmärryksiä voi tulla tilanteesta riippumatta.

#62 Autopaikkanormista luovuttava tiiviin asuntorakentamisen mahdollistamiseksi kaupungeissa.

#68 Älykkäät ja kaksisuuntaiset sähköverkot mahdollistettava.

#81 Sähköinen äänestäminen mahdollistetaan vaaleissa.

Ei ole vieläkään turvallista äänestysjärjestelmää eikä sähköinen äänestys ole lisännyt äänestysvilkkautta. Tässä muutamia linkkipoimintoja:
https://keskustelut.piraattipuolue.fi/forums/topic...
http://mariaohisalo.puheenvuoro.uusisuomi.fi/18641...
http://ahtoapajalahti.puheenvuoro.uusisuomi.fi/165...
https://effi.org/sahkoaanestys-faq.html

#82 Yritysten pakollisista tasa-arvosuunnitelmista on luovuttava.

Eihän se ennenkään ollut pakollista?

#90 Työsuojelun asettamien järjettömien velvoitteiden rankka purkaminen.

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

Kaikesta muusta olen samaa mieltä paitsi VR:stä ja kesäajasta luopumisesta.. ja lisään tuohon vielä:
Toisen-asteen opinnot lyhennettävä 2-vuoteen..

Käyttäjän KankaanpJyrki kuva
Jyrki Kankaanpää

Kovasti halutaan purkaa VR:n henkilöliikenteen monopoli useamman tahon toimesta. Esimerkit Englannista ja Ruotsista kuitenkin osoittavat, että liikennevarmuus kärsii huomattavasti, kun päästetään yksityiset huseeraamaan raiteille.

Viime talvena nousi taas kauhea haloo, kun tuli kunnon pakkaset ja runsas lumisade ja VR liikennöi harvennetuin junavuoroin. Samaan aikaan Ruotsissa liikenne keskeytettiin kokonaan. VR:llä on toki omat ongelmansa, mutta harvaanasutussa maassa raideliikenteen toimivuus on välttämätöntä.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Ruotsin tapahtumiin viittaan kommentissani Ruipolle. Britanniakaan ei ole korjausliikkeiden jälkeen (rataverkon valtiollinen haltuunotto, mutta liikennöin jättäminen yksityisille) huono esimerkki, koska matkustajamäärät ovat selvästi nousseet ja rautateiden kulkumuoto-osuuskin on kasvanut.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thu...
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thu...

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän KankaanpJyrki kuva
Jyrki Kankaanpää

Britanniassa ja Ruotsissa matkustajamäärät kasvoivat kilpailutuksen myötä, kun lippujen hinnat laskivat. VR laski lippujen hintoja ja matkustajamäärät ovat olleet roimassa kasvussa. Kuten sanoin, niin VR:llä on ollut omat ongelmansa valtion ohjauspolitiikan ja vanhojen virkamiesaikaisten työehtosopimusten takia. VR on käynyt läpi todella radikaalit tehostamistoimet ja nyt ne näkyvät junavuorojen lisääntymisenä ja lippujen halpenemisena.

Oletko miettinyt mitä matkustajille tarkoittaa useamman operaattorin toimiminen varsin rajoitetulla raidekapasiteetilla, kun elämme kuitenkin maassa, jossa säätilan vaihtelut ovat suuret? Nyt kun sinulla on lippu Hangosta Lappeenrantaan, niin pääset häiriöistä huolimatta perille, sillä lippusi kelpaa muihinkin juniin, kuin niihin mihin olet liput ostanut (jos myöhästymisesi johtuu VR:stä tai infran ongelmista). Useamman operaattorin toimiessa joudut ostamaan uuden lipun toisen operaattorin junaan, vaikka myöhästyminen johtuisi esim. ongelmista infrassa. Tuo viime talven liikenteen katkeaminen Ruotsissa toimii varsin hyvänä esimerkkinä mitä Suomessakin tulisi tapahtumaan.

Myöskään kansantaloudellisesti kilpailutus ei ole järkevää. VR tulouttaa joka vuosi valtiolle kymmeniä miljoonia (parhaana vuonna taisi olla 100 miljoonaa). Isot kansainväliset operaattorit kierrättäisivät voitot veroparatiisien kautta, kuten on tapahtunut terveydenhuoltoalallakin. En kannata sosialismia, mutta ei kilpailutusta kannata tehdä pelkän ideologian takia. Tässä tapauksessa kilpailutus olisi typerää sekä kansantaloudellisesti, että kuljetusvarmuuden kannalta.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #18

VR todellakin on sentään jotenkin viime aikoina reagoinut, mutta esimerkiksi yhtäkään uutta junareittiä ei ole syntynyt, vaikka sellaisiakin voisi harkita.
http://www.rautatiematkustajat.fi/Jns_Ol_sn_100_ma...
http://www.rautatiematkustajat.fi/20160124_Jns_Kuo...
http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Kuopioon-visioi...

Lippukustannusten jakamisen (sekä aikataulukoordinaation) tuskin luulisi olevan meilläkään mikään ylitsepääsemätön ongelma, kun sen ratkaisuun on kyetty muuallakin ja jo kauan sitten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Railway_Clearing_House

VR muuten on varsin harvakseltaan maksellut osinkoja valtiolle, joten sekään ei ole mikään kovin kestävä perustelu.
https://vrleaks.wordpress.com/2016/09/30/a30092016/

Vaikka toiset operaattorit kierrättäisivät voittojaan veroparatiisien kautta, sitä ennen niiden on työllistettävä ihmisiä ja kuljetettava matkustajia (toisin sanottuna tehtävä se voitto). Lisäksi voittoa tullee kilpailluissa oloissa paremminkin kuljettamalla enemmän kuin vähemmän ihmisiä. En voi noita seikkoja kovin negatiivisina pitää.

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän KankaanpJyrki kuva
Jyrki Kankaanpää Vastaus kommenttiin #19

Ihan tosissasiko meinaat, että VR ei liikennöisi enempää vuoroja, jos se olisi kannattavaa? VR työllistää vähintään saman verran ihmisiä, kuin kilpailevat operaattorit työllistäisivät, mutta voitot menisivät ulkomaille.

On totta, että VR on käärinyt tulosta muualtakin, kuin ydinliiketoiminnastaan esim. kiinteistöjä myymällä, mutta kyllä se on suuret voitot maksanut joka vuosi valtiolle. Olen aina ihmetellyt miksi rahaa kierrätetään valtion ja VR:n välillä (ostoliikentee ja osingot), mutta se on omistajana valtion asia (pitäähän byrokratiaa olla).

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #20

Ihan tosissani meinaan, että VR:n kyky (halu) kokeilla uusia reittejä on nollan luokkaa (eihän sitä etukäteen voi tietää miten käy, ellei kokeile). Sinunkin kommenttisi perustuu sille staattiselle ajatukselle, että nykyvuorojen määrää ei voitaisi nostaa.

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän paiviruippo kuva
Päivi Ruippo

Yksityistämisen seurauksia

RUOTSI

• Postin yksityistäminen

- Toiminta muuttui lähes kaikilta osin ala-arvoiseksi
- Jatkuvia, vakavia ongelmia: postin tulo kestää useita päiviä, postilähetykset katoavat, ihmiset ovat menettäneet esim. työttömyysturvansa tämän takia, jne.
- Ruotsi posti tippui 8 pykälää alaspäin eurooppalaisessa vertailussa 2015 (sijalta 6 sijalle 15, vertailussa oli 27 maata)

• Junaliikenteen yksityistäminen

- Toiminta muuttui lähes kaikilta osin ala-arvoiseksi
- Jatkuvia, vakavia ongelmia: junat eivät kulje, aikataulut eivät pidä, jne.

• Apteekkien yksityistäminen

- Hinnat nousivat n. 10 %
- Myrkytyskuolemat lisääntyivät huomattavasti
- Apteekkeja jouduttu sulkemaan, koska potilasturvallisuus on ollut vaarassa.

• Terveys-, hoiva- ja vanhuspalvelujen yksityistäminen

- Toiminta muuttui monilta osin ala-arvoiseksi
- Jatkuvia, vakavia ongelmia: Väärinkäytöksiä, vakavia virheitä, talousrikollisuutta, kaaosta, hoitoa tai palvelua ei saa tai ne ovat ala-arvoisia, työvoimapula, eriarvoistumisen kasvaminen kansalaisten välillä, jne.

• Koulujen yksityistäminen

- Eriarvoistumisen todella räikeää kasvua nuorten välillä, opetuksessa ja oppimisessa, työvoimapula, opettajien työn arvostuksen romahtaminen, koululuokkia, joissa ei ole yhtään syntyperäistä ruotsalaista, jne.

-------------------------

• Taksien hintojen vapauttaminen

- Taksit voivat periä karmeita ja täysin kohtuuttomia hintoja taksimatkoista.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Ruotsissa junaliikennettä ei ole yksityistetty vaan vapautettu kilpailulle, minkä jälkeen liikennesuorite on selvästi noussut (kts. s. 11).
http://www.trafa.se/globalassets/rapporter/rapport...

Koska järjestelmää ei ole yksityistetty, liikenneverkko on (enimmäkseen) valtion hallinnassa ja ongelmat ovatkin osittain muiden kuin operaattoreiden aiheuttamia.

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset