Toni Ahva Valinta vahva

12 perustelua Lex Malmin puolesta

  • 12 perustelua Lex Malmin puolesta

Kansalaisaloite Lex Malmi on saanut lentävän lähdön. Muutaman ensimmäisen päivän aikana kannattajia on kertynyt jo yli 6 000. Aloitteen tarkoituksena on säilyttää Malmin lentoasema ilmailukäytössä säätämällä laki Helsinki Malmin lentokentästä.

Tukijoita asettuu aloitteen taakse jatkuvasti. Helsingin Perussuomalaiset Nuoret lähti eilen ensimmäisenä helsinkiläisenä poliittisena nuorisojärjestönä tukemaan kansalaisaloitetta Lex Malmista. Tervetuloa kaikki poliittiset nuorisojärjestöt, puolueet ja yksittäiset henkilöt mukaan!

Nyt jos koskaan on syytä jälleen päivittää perustelut Malmin lentokentän säilyttämisen puolesta. Perusteluja on paljon, tässä niistä ensimmäiset kaksitoista:

  1. Malmi on liikennemääriltään ylivoimaisesti Suomen toiseksi vilkkain lentokenttä. Sille tehdään vuosittain noin 40 000 laskeutumista, siis keskimäärin 110 laskua päivässä.
  2. Lentokenttä tuottaa suoraan ja välillisesti noin 600 työpaikkaa. Lentokentän välittömässä läheisyydessä toimii lukuisia yrityksiä ja viranomaisia, joille lentokentän säilyminen on elintärkeää.  
  3. Malmin lentokenttä tarjoaa suoran pienkoneiden lentoyhteyden pienemmille lentopaikoille Suomessa, Pohjoismaissa, Baltiassa ja Venäjällä.
  4. Malmin lentoaseman säilyttäminen on tärkeää turvallisuus- ja pelastussyistä. Rajavartiolaitos, Pelastuslaitos ja Poliisi käyttävät kenttää lentotukikohtanaan. Malmilta lähtee vuosittain merkittävä määrä meripelastus-, etsintä- ja sairaankuljetuslentoja.
  5. Malmin lentoasema on tärkeä myös kriisinsietokyvyn näkökulmasta. Pääkaupunkiseudulle tarvitaan varakenttä kriisinaikaisen huoltovarmuuden turvaamiseksi.
  6. Malmin lentoasema on ainutlaatuinen ja uhanalainen kulttuurihistoriallinen kohde. Malmin lentoasema on yksi Euroopan seitsemästä uhanalaisimmasta kulttuuriperintökohteesta Europa Nostra –järjestön mukaan. Lisäksi lentokenttä kuuluu World Monuments Fundin sadan uhanalaisimman kulttuurikohteen listalle.
  7. Malmin lentoasema on monipuolinen ilmailun koulutuskeskus ja Suomen suurin nuorisoilmailukeskus. Lentokenttä mahdollistaa ilmailukoulutuksen ja -harrastuksen pääkaupunkiseudulla. Vastaavanlaista mahdollisuutta ei ole missään lähialueella.
  8. Liikennemuotona lentoliikenne kasvaa ja lentoteknologia kehittyy jatkuvasti. Juuri Malmin kaltaiset pienlentokentät ovat optimaalisia nopeiden, uuden teknologian matkustusmuotojen hyödyntämiseen.
  9. Lentoaseman arvo ilmailukäytössä on moninkertainen kaavailtuihin asuntorakennushankkeisiin verrattuna (informaatioyritys Newsbrokersin raportin mukaan). Raportin mukaan parhaillaan on kansainvälisesti käynnissä kakkoskenttien renessanssi, jonka taustalla on metropolien välinen kilpailu matkustajista, investoinneista ja työpaikoista.
  10. Helsinkiläisten selvä enemmistö kannattaa kentän säilyttämistä ilmailukäytössä. Keväällä tehdyn mielipidetutkimuksen mukaan vain 13 prosenttia pääkaupunkiseudun asukkaista haluaa Malmin lentoaseman tilalle asuntoja.
  11. Lentokenttäalueella on laajat harrastus- ja virkistysmahdollisuudet ja sen ympäristö on lukuisien luonnonsuojelujärjestöjen mukaan luontoarvoiltaan ainutlaatuista.
  12. Lentokentällä on suuri merkitys Malmin alueen ja koko Helsingin kilpailukyvylle ja vetovoimalle.

Helsinki tarvitsee ainutlaatuisen, elinvoimaisen ja arvokkaan Malmin lentokentän. Kansalaisaloite Lex Malmin voit allekirjoittaa täällä: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2106

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Asioita hiukan "koplaamalla" yksi toinenkin kallis typeryys voitaisiin estää.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän ilkkasiren62 kuva
Ilkka Sirén

Lakia koskevan kansalaisaloitteen perusteluissa mainitaan seuraavaa: Malmin suunnittelualue on kokonaisuudessaan 1,6% kaupungin kokonaispinta-alasta. Varsinainen kenttäalue on tuosta 1,6%:sta hiukan alle puolet, loput alueesta on ulkoilualuetta.

Helsingin pinta-alasta on 95% rakentamatta. Jos tuosta 95% alueesta vähennetään puistoalueet ja niitä vastaavat alueet niin jäljelle jää 85% rakentamiskelpoista aluetta. Luottamus valtuuston ja virkamiesten rationaalisen ajattelun kykyihin voi olla heikonlaista. On kuitenkin kohtuullista edellyttää, että jotenkin löytyisi suunnittelukykyä kaavoittaa asuntoja muualle kuin tuolle alueelle, joka on 1,6% kaupungin pinta-alasta.

Malmin asuntorakentajat ovat perustelleet asiaansa sillä, että missään ei ole niin hyviä joukkoliikenneyhteyksiä kuin Malmilla. Näitä joukkoliikenneyhteyksiä hyödynnettäisiin siten, että tuhotaan toista liikenneinfrastruktuurin muotoa - lentokenttää. Näin voidaan tehdä, kunhan sanotaan reilusti, että lentoliikenne on tuhoamisen väärtiä. Jos enemmistö kansalaisista on sitä mieltä - olkoon sitten niin.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

4. Rajavartiolaitos muuttaa pois, poliisilla ja pelastuslaitoksella ei ole omaa helikopteritoimintaa. Se siitä.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Rajavartiolaitoksella ei olisi mitään syytä muuttaa pois, jos Malmin toiminta lentokenttänä jatkuisi.

Suomen toiseksi vilkkaimman lentokentän tuhoaminen ilman korvaavaa vaihtoehtoa osoittaa järjen köyhyyttä, Helsingin asuntokysymystä sillä ei ratkaista.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset